Meer weten?

Een succesvol spaarsysteem introduceren

Wanneer je de beslissing hebt genomen om de binding met jouw klant te versterken, door het invoeren van een spaarsysteem, rijst vanzelf de vraag: hoe je dit in de praktijk gaat aanpakken?

We kunnen in dit traject globaal 3 fases onderscheiden; de fase voor de invoering, de introductie van het spaarsysteem en de eerste 6 maanden na de invoering van het spaarsysteem.

De eerste fase, het nieuwsgierig maken van de klant:

6 weken tot een maand voor de introductie, doe je een eerste aankondiging in de winkel, in jouw folders en op website. In deze aankondiging gaat het erom de nieuwsgierigheid van de klant te wekken. Je vertelt nog niet wat er gaat gebeuren, maar, dat er iets gaat gebeuren waar de klant blij mee is. Een slogan als “Vanaf 1 januari verwen ik u niet alleen meer met de heerlijkste producten, ik ga verder!”, triggert jouw klant en er zullen vanzelf vragen komen.

3 weken voor de introductie van de spaarpas, verstrek je een leaflet waarin je vertelt dat je jouw klanten vanaf de startdatum zal belonen met spaarpunten voor hun trouw en vertrouwen die de klant veel gaan opleveren.

Twee weken voor de start, vermeld je op de website de informatie over het spaarsysteem en het spaarreglement en in de winkel kondig je aan, mondeling en op een poster, dat de spaarpas over 2 weken geïntroduceerd wordt. De klant kan op dat moment al een inschrijfformulier invullen en op die wijze een startsaldo aan spaarpunten op de pas verkrijgen.

1 week voor de introductie hangt er een poster in de winkel en vermeld je op de website: "Nog 1 week, dan is hij er, de spaarpas van….. indien u deze week het inschrijfformulier invult in de winkel, ontvangt u direct een x-aantal spaarpunten op uw spaarpas". Verder laat je zien waar de klant voor gaat sparen, het liefst met een afbeelding.

De tweede fase, de introductie van de spaarpas; 

De dag voor de introductie vermeld je op de website en in de winkel: Morgen is hij er!! 
Omdat de eerste periode het grootste gedeelte “aan de spaarpas gaat”, is het verstandig een stukje ruimte van de winkel in te richten voor het uitgeven van de spaarpas, het inschrijven van de klant en kun je op die plek de klanten ook verwennen met een hapje en een drankje - om het geheel nog feestelijker te maken. Het is van belang dat de klant het formulier zo compleet mogelijk invult, dus met e-mailadres.

Het invullen van het e-mailadres kun je bijvoorbeeld belonen met extra spaarpunten. Je zult ook helder moeten maken waarom het van belang is, voor jou en voor de klant, dat het formulier ingevuld wordt: tegen misbruik, bij verlies of diefstal en om geïnformeerd te kunnen worden over de aanbiedingen voor pashouders, beloond te worden op de verjaardag en mee te dingen naar bijvoorbeeld een maandprijs.

Je kunt het aanbieden van de spaarpas, het eventueel verkopen van de spaarpas, combineren met de verkoop van een product. “Bij aankoop van … de spaarpas gratis met een x-aantal spaarpunten”. Het verkopen van de spaarpas werkt enerzijds drempelverhogend, anderzijds verkrijgt je op die wijze serieuze gebruikers en geef je de spaarpas gevoelsmatig waarde, het is tenslotte geen wegwerpfolder. Er zijn hierover veel discussies te voeren, de praktijk laat zien dat op de lange termijn het verkopen van de spaarpas, in plaats van weggeven, meer resultaat oplevert.

Het is van belang dat de dag nadat de klant zich ingeschreven heeft, een bevestigingsmail verzonden wordt, waarin de klant bedankt wordt voor het vertrouwen.

De 3e fase, het levend houden van het spaarsysteem:

Het personeel en jij zullen consequent moeten vragen naar de spaarpas, en de klant, als deze nog niet voorzien is van een spaarpas, de voordelen vertellen. Het volstaat niet, en zo gaat het in de praktijk bij vrijwel alle organisaties, met het louter stellen van de vraag of de klant de spaarpas heeft.

Het is het eerste half jaar erg belangrijk dat je de klant met regelmaat informeert over het aantal spaarpunten, hoe ver hij al op weg is naar een beloning en dat je zo nu en dan een speciale voordeelactie aankondigt voor pashouders.

Omdat “het in de winkel gebeurt”, is het van groot belang dat jouw personeel niet alleen goed geïnformeerd is, maar zelf ook enthousiast is over het spaarsysteem. Daarom is het verstandig voordat het geheel van start gaat, een informatie/introductieavond voor het personeel te organiseren. Zij dragen het spaarsysteem! Op die avond kunnen zij ook hun ideeën kwijt en kunnen eventuele weerstanden weggenomen worden.

Deel deze blog:

Onze branches

Een bewezen spaarsysteem bij meer dan 3000 ondernemers in Nederland en België

Bekijk onze referenties