Waarom stappen klanten over, waarom kiezen ze voor een andere aanbieder?
De belangrijkste redenen voor een consument om te veranderen van aanbieder;– Prijsvoordeel t.o.v. bestaande leverancier
– Onvrede over het product of de bestaande dienstverlening
– Gemak
Niet iedere ondernemer zit in een situatie waarbij hij een uniek product of een unieke dienstverlening aanbiedt. In een groot aantal gevallen zijn de mogelijkheden om je te onderscheiden op prijs ook beperkt. Dat betekent dat je als ondernemer andere zeilen bij moet zetten om de loyaliteit van de klant te winnen.
Een van de instrumenten die een wezenlijke bijdrage kan leveren aan het vergroten van de loyaliteit, de klantentrouw, is een loyaliteitssysteem. Een loyaliteitssysteem is geen wondermiddel, het is niet de heilige graal waarmee je automatisch uw doelstellingen bereikt, maar, het blijkt in de praktijk wel een van de meest effectieve instrumenten te zijn.
De belangrijkste uitgangspunten van een goed werkend loyaliteitssysteem:– Belonen van de aankoop
– Voordeel bieden aan de trouwe kopers
– Creëren van beleving van het voordeel
– Actief inzetten en promoten van het loyaliteitssysteem
– Permanent onder de aandacht brengen van de te behalen voordelen
– Afwisseling in de vorm van de beloning, verrassend blijven
Je hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden. Kijk in de markt om je heen naar andere succesvolle ondernemers in jouw branche. Hoe zetten zij hun loyaliteitssysteem in, welke acties worden ingezet? Schoenmaker hou je bij je leest; concentreer je op de kwaliteit van jouw product en dienstverlening, stel jouw klant centraal en maak gebruik van de kennis en de expertise van partijen die zich gespecialiseerd hebben in loyaliteit.
Basis van jouw succes als ondernemer is de kwaliteit van je product of dienst en hoe je je klanten behandelt. Met die basis en de juiste inzet van een professioneel loyaliteitssysteem zul je in staat zijn om in deze steeds sneller veranderende wereld succesvol te blijven.
Deel deze blog: