U heeft een belangrijke stap gezet in het vergroten van de klantentrouw, u heeft besloten om uw klanten te laten sparen. Om het maximale rendement uit uw gekozen spaarsysteem te halen is het verstandig eerst goed na te denken over uw doelstellingen en daar uw spaarsysteem op in te richten.

De meest gangbare doelstellingen:
– Vasthouden van de bestaande klantenkring
– Verhogen van het aantal winkelbezoeken per klant
– Verhogen van de besteding per bezoek
– Verkopen van producten aan de klant die hij gewoonlijk niet aanschaft
– Onderscheiding t.o.v. de andere aanbieders

Vasthouden van de bestaande klantenkring, het verhogen van het aantal winkelbezoeken per klant en het verhogen van de besteding per bezoek kunt u met een goed en professioneel spaarsysteem eenvoudig monitoren. Registratie is hierbij het kernwoord.

De registratie

U wilt inzicht krijgen in uw klant en het aankoopgedrag. Daarvoor is het noodzakelijk dat de klant zich bij u registreert. Gebruik een helder, eenvoudig inschrijfformulier waarop de klant de voor u relevante gegevens invult. Niet teveel gegevens, daar zit de klant niet op te wachten, maar wel voldoende gegevens. Naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres zijn de belangrijkste elementen. Hoewel de mogelijkheden om de registratie online te doen tegenwoordig eenvoudig zijn, blijkt in de praktijk dat maar een klein gedeelte van de klanten de gegevens achteraf, na het winkelbezoek, daadwerkelijk invult. Het is dus belangrijk ervoor te zorgen dat dit in de winkel gebeurt. Creëer indien mogelijk een aparte plek –tafel, stoel en een versnapering- waar de klant het formulier op zijn gemak in kan vullen. Om de bereidheid van de klant om zijn gegevens in te vullen te vergroten, is een goede insteek het invullen van het inschrijfformulier te belonen met een eerste spaartegoed.

Verhogen van het aantal bezoeken aan uw winkel

Een bezoek aan uw winkel betekent in de regel een aankoop, omzet en dus winst. Natuurlijk ziet u uw klant graag vaker terugkeren. Met de inzet van een spaarsysteem heeft u een prachtig instrument om die doelstelling te verwezenlijken. Communicatie naar uw klant met de vermelding van het spaartegoed en wat de klant daarvoor krijgt, blijkt in de praktijk een goede methode om de klant naar uw winkel te krijgen. Speciale koopjesavonden voor trouwe spaarders is een andere welbeproefde methode die goed werkt.

Verhogen van de besteding per bezoek

Nieuwe of niet erg hardlopende producten aanbieden voor het gespaarde tegoed leidt ertoe dat uw klanten kennis maken met het nieuwe product en verhoogt de kans op herhalingsaankopen.
Zorg dat u up-to-date blijft met uw spaarsysteem. Speel in op speciale gelegenheden zoals Moederdag, Valentijnsdag etc. Blijf uw klanten verrassen, ze zullen u verrassen met hun klantentrouw!

Share The Story