Een loyaliteitssysteem heeft als belangrijkste doel om klanten aan uw onderneming te binden. Door deze binding ontstaat er een band tussen u en uw klanten die een belangrijke basis vormt.

Deze relatie zal zich beginnen te vormen tijdens het eerste contact en op dit moment kunt u er actief voor zorgen dat de klant betrokken is en dat ook blijft. Door de klant een klantenkaart aan te bieden zorgt u ervoor dat de eerste connectie tussen u en de klant tot stand is genomen, maar het is nog veel belangrijker om deze connectie te behouden.

Om deze connectie in stand te houden, moet u eerst te weten komen wie uw klanten zijn om hierna op in te kunnen spelen. Door de data van de klanten op de juiste manier te analyseren, kunt u erachter komen wat voor koopgedrag bij welke koper past en welke aanbiedingen zij graag zouden willen ontvangen. Aan de hand van deze waardevolle analyses kunt u specifieke klantgroepen bereiken door deze te mailen met relevante berichten en/of acties.

In dit artikel geven we 5 handige tips om een sterkere band met uw klanten op te bouwen.

1. Verwelkom uw nieuwe klanten
Door uw klanten aan het begin van het opbouwen van de relatie een welkomstmailing te sturen, laat u uw klanten direct zien dat u een betrokken ondernemer bent. In deze automatische mail kunt u de klant welkom heten als vaste klant van uw onderneming en dit moment gelijk gebruiken om de regels van uw spaarsysteem kenbaar te maken. Dit vormt een goede basis waarvoor u weinig tot geen moeite voor hoeft te doen.

Heeft u nog geen welkomstmail voor uw klanten ingesteld? Neem dan contact op met marketing@klantkaart.nl voor meer informatie.

2. Gericht mailen
Tijdens het registeren van uw klanten is het erg bruikbaar om direct het geslacht van de klant in te vullen. Door deze gegevens in de database vast te leggen, kunt u bijvoorbeeld als restaurant de vrouwen mailen voor een ladiesnight en de mannen mailen voor een bierproeverij. Hierdoor zal de klant het idee krijgen dat u zich heeft verdiept in de klanten en worden ze niet bestookt met niet relevante e-mails.

3. Van klant naar ambassadeur
Uw beste klanten zijn waardevol, dus het is belangrijk om deze ook waardering te geven. In ons CRM systeem kunt u heel gemakkelijk een profielrapportage uitdraaien van uw beste klanten. Door deze klanten te waarderen met een speciale aanbieding of zelfs een presentje, zorgt u ervoor dat deze klanten zich speciaal voelen en hierdoor nog loyaler worden. Deze loyale klanten zullen zeer positieve mond op mond reclame over uw onderneming verspreiden waardoor ze van klanten veranderen in ambassadeur.

4. Gefeliciteerd met uw verjaardag!
Een felicitatie op je verjaardag is altijd fijn! Door deze felicitatie per e-mail te sturen naar de jarige klanten, creëert u tevens een geschikt moment om hier een actie aan te verbinden. U hoeft de klant niet direct een gratis product te geven maar u kunt ook een bepaald kortingsbedrag aanbieden die de klant tot bijvoorbeeld 2 weken na de verjaardag kan inleveren. De klant zal hierdoor het idee krijgen dat u net als een vriend, de verjaardag van de klant in de gaten houdt en hierop inspeelt.

5. Investeren in loyaliteit
Iedere klant vindt het leuk om een gratis artikel te ontvangen, maar dit is voor een ondernemer niet altijd even gunstig. Echter kunt u als ondernemer er wel voor zorgen dat dit in uw voordeel werkt, door de klant hiermee te triggeren. Kunt u bijvoorbeeld een partij goedkoop inkopen; dan is het mooi om deze ter inlevering van punten aan uw klanten te verkopen. Hiermee zorgt u ervoor dat uw klanten naar uw winkel komen en wellicht een ander product meenemen. Uit onderzoek blijkt dat de consument vaak ook een ander product zal aanschaffen. Hierdoor heeft u omzet die u anders niet gehad had en heeft u de klant ook weer tevreden gehouden!

Een sterke band met uw klanten opbouwen kost tijd en energie, maar niets is meer waard dan loyale klanten die uw verkopen constant houden waardoor u kan doen waar u goed in bent.

Heeft u hulp nodig bij het opstellen van een normale mailing, verjaardag- of welkomstmailing of wilt u een profielrapporage uitdraaien? Neem dan telefonisch contact op met onze marketing afdeling via 088 – 55 268 00 of stuur een e-mail naar marketing@klantkaart.nl

Share The Story