In dit artikel geven we 5 handige tips om een sterkere band met jouw klanten op te bouwen.
1. Verwelkom jouw nieuwe klantenDoor jouw klanten aan het begin van het opbouwen van de relatie een welkomstmailing te sturen, laat je jouw klanten direct zien dat je een betrokken ondernemer bent. In deze automatische mail kun je de klant welkom heten als vaste klant van jouw onderneming en dit moment gelijk gebruiken om de regels van jouw spaarsysteem kenbaar te maken. Dit vormt een goede basis waarvoor je weinig tot geen moeite hoeft te doen.
2. Gericht mailenTijdens het registeren van jouw klanten is het erg bruikbaar om direct het geslacht van de klant in te vullen. Door deze gegevens in de database vast te leggen, kun je bijvoorbeeld als restaurant de vrouwen mailen voor een ladiesnight en de mannen mailen voor een bierproeverij. Hierdoor zal de klant het idee krijgen dat je je hebt verdiept in hem en wordt deze niet bestookt met niet relevante e-mails.
3. Van klant naar ambassadeurJouw beste klanten zijn waardevol, dus het is belangrijk om deze ook waardering te geven. In ons CRM systeem kun je heel gemakkelijk een profielrapportage uitdraaien van jouw beste klanten. Door deze klanten te waarderen met een speciale aanbieding of zelfs een presentje, zorg je ervoor dat deze klanten zich speciaal voelen en hierdoor nog loyaler worden. Deze loyale klanten zullen zeer positieve mond-tot-mond reclame over jouw onderneming verspreiden, waardoor ze van klanten veranderen in ambassadeur.
4. Gefeliciteerd met jouw verjaardag!Een felicitatie op je verjaardag is altijd fijn! Door deze felicitatie per e-mail te sturen naar de jarige klanten, creëer je tevens een geschikt moment om hier een actie aan te verbinden. Je hoeft de klant niet direct een gratis product te geven maar je kunt ook een bepaald kortingsbedrag aanbieden die de klant tot bijvoorbeeld 2 weken na de verjaardag kan inleveren. De klant zal hierdoor het idee krijgen dat je net als een vriend, de verjaardag van de klant in de gaten houdt en hierop inspeelt.
5. Investeren in loyaliteitIedere klant vindt het leuk om een gratis artikel te ontvangen, maar dit is voor een ondernemer niet altijd even gunstig. Echter kun je er als ondernemer wel voor zorgen dat dit in jouw voordeel werkt, door de klant hiermee te triggeren. Kun je bijvoorbeeld een partij goedkoop inkopen; dan is het mooi om deze ter inlevering van punten aan jouw klanten te verkopen. Hiermee zorg je ervoor dat jouw klanten naar de winkel komen en wellicht een ander product meenemen. Uit onderzoek blijkt dat de consument vaak ook een ander product zal aanschaffen. Hierdoor heb je omzet die je anders niet gehad had en heb jij de klant ook weer tevreden gehouden!
Een sterke band met jouw klanten opbouwen kost tijd en energie, maar niets is meer waard dan loyale klanten die jouw verkopen constant houden, waardoor jij kan doen waar je goed in bent.
Deel deze blog: