Meer weten?

5 manieren om je klanten beter te leren kennen

Een loyaliteitssysteem heeft als belangrijkste doel om klanten aan jouw onderneming te binden. Door deze binding ontstaat er een band tussen jou en jouw klanten, die een belangrijke basis vormt.

Deze relatie zal zich beginnen te vormen tijdens het eerste contact en op dit moment kun jij er actief voor zorgen dat de klant betrokken is en dat ook blijft. Door de klant een klantenkaart aan te bieden, zorg je ervoor dat de eerste connectie tussen jou en de klant tot stand is genomen, maar het is nog veel belangrijker om deze connectie te behouden.

Om deze connectie in stand te houden, moet je eerst te weten komen wie jouw klanten zijn om hierna op in te kunnen spelen. Door de data van de klanten op de juiste manier te analyseren, kun je erachter komen wat voor koopgedrag bij welke koper past en welke aanbiedingen zij graag zouden willen ontvangen. Aan de hand van deze waardevolle analyses kun je specifieke klantgroepen bereiken door deze te mailen met relevante berichten en/of acties.

In dit artikel geven we 5 handige tips om een sterkere band met jouw klanten op te bouwen.

1. Verwelkom jouw nieuwe klanten
Door jouw klanten aan het begin van het opbouwen van de relatie een welkomstmailing te sturen, laat je jouw klanten direct zien dat je een betrokken ondernemer bent. In deze automatische mail kun je de klant welkom heten als vaste klant van jouw onderneming en dit moment gelijk gebruiken om de regels van jouw spaarsysteem kenbaar te maken. Dit vormt een goede basis waarvoor je weinig tot geen moeite hoeft te doen.

2. Gericht mailen
Tijdens het registeren van jouw klanten is het erg bruikbaar om direct het geslacht van de klant in te vullen. Door deze gegevens in de database vast te leggen, kun je bijvoorbeeld als restaurant de vrouwen mailen voor een ladiesnight en de mannen mailen voor een bierproeverij. Hierdoor zal de klant het idee krijgen dat je je hebt verdiept in hem en wordt deze niet bestookt met niet relevante e-mails.

3. Van klant naar ambassadeur
Jouw beste klanten zijn waardevol, dus het is belangrijk om deze ook waardering te geven. In ons CRM systeem kun je heel gemakkelijk een profielrapportage uitdraaien van jouw beste klanten. Door deze klanten te waarderen met een speciale aanbieding of zelfs een presentje, zorg je ervoor dat deze klanten zich speciaal voelen en hierdoor nog loyaler worden. Deze loyale klanten zullen zeer positieve mond-tot-mond reclame over jouw onderneming verspreiden, waardoor ze van klanten veranderen in ambassadeur.

4. Gefeliciteerd met jouw verjaardag!
Een felicitatie op je verjaardag is altijd fijn! Door deze felicitatie per e-mail te sturen naar de jarige klanten, creëer je tevens een geschikt moment om hier een actie aan te verbinden. Je hoeft de klant niet direct een gratis product te geven maar je kunt ook een bepaald kortingsbedrag aanbieden die de klant tot bijvoorbeeld 2 weken na de verjaardag kan inleveren. De klant zal hierdoor het idee krijgen dat je net als een vriend, de verjaardag van de klant in de gaten houdt en hierop inspeelt.

5. Investeren in loyaliteit
Iedere klant vindt het leuk om een gratis artikel te ontvangen, maar dit is voor een ondernemer niet altijd even gunstig. Echter kun je er als ondernemer wel voor zorgen dat dit in jouw voordeel werkt, door de klant hiermee te triggeren. Kun je bijvoorbeeld een partij goedkoop inkopen; dan is het mooi om deze ter inlevering van punten aan jouw klanten te verkopen. Hiermee zorg je ervoor dat jouw klanten naar de winkel komen en wellicht een ander product meenemen. Uit onderzoek blijkt dat de consument vaak ook een ander product zal aanschaffen. Hierdoor heb je omzet die je anders niet gehad had en heb jij de klant ook weer tevreden gehouden!

Een sterke band met jouw klanten opbouwen kost tijd en energie, maar niets is meer waard dan loyale klanten die jouw verkopen constant houden, waardoor jij kan doen waar je goed in bent.

Deel deze blog:

Onze branches

Een bewezen spaarsysteem bij meer dan 3000 ondernemers in Nederland en België

Bekijk onze referenties